Goska Isphording – Archive Event 3 – Looiersgracht 60

Bladmuziek bij een van de composities

Het is alweer een tijd geleden. In een galerie voor actuele kunst wordt er zachtjes klassieke muziek gedraaid. Op het eerste gehoor een heel natuurlijke combinatie. Aangenaam ook. Na enige tijd besef ik dat ik naar abstracte kust kijk die hooguit twee jaar oud is maar tegelijk naar muziek luister van ongeveer 200 jaar oud. Eigenlijk wel weer vreemd. Het doet me besluiten om me in de moderne -klassiek- muziek te gaan verdiepen.

Dat heb ik, met verve, gedaan. Dit blog gaat echter over actuele kunst en daardoor lees je over die muzikale belevenissen bijna niets. Als er echter een concert is dat zich afspeelt op de grens van klassieke muziek en kunst past het in dit blog.

Zaterdag 7 maart (2020) bezocht ik het event ‘Archive Event III – Clavicembalo Assimilato‘. Het vond plaats in de Looiersgracht 60. De Archive Events zijn geinspireerd op de rijke historie van het pand. In deze derde editie bespeelt Goska Isphording een klavecimbel in combinatie met moderne electronica. Het concert werd georganiseerd in samenwerking met MouseEar.

Toegegeven het was vooral een klassiek concert met beperkte theatrale elementen. Is een dergelijk concert dan wel interessant vanuit het perspectief van de kunst? Ja dat toch wel maar waarom?

Laat ik me concentreren op het laatste deel ‘Variations on global crowd’ (Karol Nepelski – 1982). In dit muziekstuk wordt het klavecimbel gecombineerd met geluidsfragmenten van een groot protest in een stad. De geluiden zijn gevonden op sociale media. Goska stuurde de geluiden aan middels een keyboard. Het is vervreemdend om naar het scanderen en schreeuwen van burgers te luisteren in combinatie met het historische klavecimbel.

Vervoerd worden door een mooie melodie is er in dit stuk niet bij. Het vergt een heel andere manier van luisteren. Je moet het ondergaan. De protesten zie je haast voor je, in een staccato stroom van fragmenten. Gedragen door het kenmerkende geluid van het klavecimbel. Er ontstaat een soort verbondenheid, een lange geschiedenis van burgers die protesteerden tegen onrecht.

Zo luisteren naar kunst is bijna als kijken naar kunst…

links
Variations on Global Crowd – Biennale Warszawa 2019.

Een klein fragment uit ‘Variations on global crowd:

Wil je iets zeggen over dit blog?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.