Anne de Vries – galerie Martin van Zomeren

Detail van de sculptuur van Anne de Vries

Van buiten zie je al het eerste werk van Anne de Vries hangen in de galerie van Martin van Zomeren. Een op het eerste oog vrolijk werk. Dat wordt vooral veroorzaakt door de lange broek vol kleurrijke cirkels. Eentje uit het hippie-tijdperk. Of worden ze nu ook weer gedragen?

Eenmaal binnen blijkt de broek, bij nadere beschouwing, gedragen te worden door een etalagepop. Voor de broek een curieus stelsel van pijpleidingen, geel van kleur met rode afsluiters. Staat dat echt ergens op een fabrieksterrein, of heeft de kunstenaar het zelf gemaakt in een computer programma? Al die vertakking in het pijpenstelsel doen me trouwens denken aan een computerspelletje. Of raak ik nu danig in de war?

In de galerie hangen meer van deze vervreemdende werken. En een al even vervreemdende sculptuur. Zijn de werken nou geschilderd, gefotografeerd of zijn het collages? De galeriehouder vertelt dat de beelden gemaakt zijn met een computer. Vervolgens afgedrukt op met gesso voorbewerkt doek.

Eigenlijk zoek ik nog wat meer verklaring. Waarom voelt het werk van Anne de Vries zo vervreemdend aan en wat wil de kunstenaar er mee? De website van de galerie geeft geen informatie. Op de website van de Rijksacademie staat het volgende over de kunstenaar:

“The work of Anne de Vries comprises a wide range of media, from digital photography and sculpture to new media technology. They bear witness to our increasing entanglement with technology – its material and symbolic origins, our sense of the world as part of the universe and our expanding understanding of the laws of physics through different media. In which new technologies influence our perception of the world and its socio-political implications.”

Nu beginnen dingen op hun plaats te vallen. De zaal tekst die ik heb meegenomen begint met: “By 2005 or so, it was becoming clear that electronic music could no longer deliver sounds that were ‘futuristic'”. Zijn we (geheel) losgekomen van het idee dat de basis van muziek fysieke instrumenten zijn die met de hand worden bediend? Dat is inderdaad wel een ontwikkeling die ruimte biedt voor een filosofische overweging.

Dat vervreemdende van de werken begint aan te voelen als een prettig jasje…

De expositie is verlengd tot en met 29 februari.

Expositie: Anne de Vries – Trance in Amsterdam returns.
Data/Tijden: 19 januari t/m 29 februari, wo – za: 13-18 uur.
Locatie: galerie Martin van Zomeren, Hazenstraat 20, 1016 SP Amsterdam.

Wil je iets zeggen over dit blog?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.