
Elk jaar stromen honderden jonge kunstenaars van de Nederlandse kunstacademies. Europees en internationaal moeten dat er vele malen meer zijn. Een deel van hen legt zich toe op de (abstracte) schilderkunst. Ze proberen een eigen handschrift te ontwikkelen of te verfijnen. Om daarmee in de kunstwereld een zwaarbevochten plek te veroveren Dat is niet eenvoudig met zoveel concullega’s en een rijke kunstgeschiedenis waarin alles al geprobeerd of gedaan lijkt.
Dan sta je in galerie Gerhard Hofland voor een werk van Janine van Oene. Alles wat ik in de vorige alinea heb geschreven lijkt als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Die eenvoud en vanzelfsprekendheid. Alsof het moeiteloos is ontstaan.
Wat zie ik dan? Een abstract schilderij met een zweem van figuratie. Een bijzondere kleurcombinatie. Sterke kleuren maar schreeuwen doen ze niet. Pastel-achtig? Zou kunnen maar dan zonder dat softe. In het beeld drie vormen onder elkaar. Het zouden peulen kunnen zijn, die net ontwaken. Of -heel dramatisch- aan hun levenscyclus beginnen. Dramatisch is het werk echter niet. Het overrompelt je door zijn verbluffende eenvoud.
‘Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler’. Albert Einstein moet die uitspraak met een vilein glimlachje hebben uitgesproken of opgeschreven. Want wanneer is iets TE simpel? De schilderijen in de galerie zullen het antwoord niet geven maar Janine van Oene kan er heel goed mee uit de voeten.

links
Gerhard Hofland – Unami Maybe.
janinevanoene.nl.
KF Hein fonds – Janine van Oene.
expositie: Umami Maybe – Janine van Oene
locatie: galerie Gerhard Hofland, Bilderdijkstraat 165C, 1053 KP Amsterdam
datum/tijden: 22 november 2019 t/m 18 januari 2020, do – za 13 – 17 uur


