In de tentoonstelling ZamZam van Fatima Barznge staan vierkanten centraal. Daar heb ik dan gemengde gevoelens bij, want vierkanten zijn nogal…. vierkant. Onwrikbare, vastomlijnde dingen. Het bied echter ook weer mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld de boom van Pythagoras. Nauwkeurig uitgevoerd en met voldoende herhaling wordt het rechtlijnige sierlijk.
In de islamitische kunst speelt de wiskundige figuur een centrale rol. Kunstenaar Fatima Barznge werd er in haar jeugd door omringd. Daarom is het in deze expositie haar thema. In het schilderij hierboven vult ze een vierkant met diagonalen en een duizelingwekkend aantal strepen. Afhankelijk van je blik vormen ze ruiten of vierkanten. Het heeft iets bezwerend’s. Het harde vierkant wordt zacht en teder, vrouwelijker.
De kunst en ik hebben een ingewikkelde relatie. Al van jongs af aan heb ik belangstelling voor de kunst. In mijn jonge jaren maakte ik ook zelf kunst, wat overging in het actief beoefenen van de fotografie. Na mijn MTS Chemische Techniek heb ik de HBO Museologie - Reinwardt Academie in Leiden gevolgd, die toen net een paar jaar was opgericht. Dat deed ik met veel plezier en succesvol.
Aan het werk komen in de museumwereld was niet eenvoudig en ik was gewoonweg te bescheiden. In de chemische industrie was volop werk, dus de keuze was snel gemaakt. Ik trouwde, werd vader en in ons gezin verschenen 3 kinderen. Daarnaast maakte ik na ruim 12 jaar chemie maakte ik de stap naar de internet-wereld en heb ik mijzelf geschoold tot Java software ontwikkelaar.
Dat is nu al weer zo'n 15 jaar geleden. De kinderen zijn nog niet het huis uit, maar wel veel zelfstandiger. Ik heb dus meer vrije tijd en het vuur voor het programmeren en de taal Java zijn wat geluwd. Er was tijd en ruimte voor een nieuwe interesse, of eigenlijk een oude: kunst. Ik heb me er sinds begin 2014 volledig ingestort.
Mijn belangstelling ligt vooral bij de jonge kunstenaar en de praktijk van het maken van kunst.
Paul Voors
Alle berichten van Paul Voors weergeven