Ze heeft net wat gegeten, er staat tenminste een pan met een bord en lepel op het tafeltje. Ze geniet nog na, languit op de bank in een zomers jurkje met een vrolijk motief en korte mouwen. Het leven lacht haar toe. Maar schijn bedriegt.

Joyce Overheul maakte het werk naar aanleiding van haar residency in Teheran (januari 2019). In Iran zijn de religieuze leefregels uitermate streng. En de overheids controle op het naleven die regels kun je paranoïde noemen.
Het beeld van de dame hierboven geschetst is dan ook wrang . Alleen in de veiligheid van haar eigen huis kan ze zo zijn. Buiten op straat wordt frivoliteit niet getolereerd. Vrouwen moeten een hoofddoek om, lange mouwen dragen en blote benen zijn al helemaal verboden.
Daarom vroeg kunstenaar aan vrouwen een foto gemaakt in hun eigen huis. Een plek waar ze dromen van een leven dat buitenshuis niet mogelijk is. De werken zijn uitgevoerd in textiel. Het maakt de beelden anoniem en dromerig en verzachten zo de harde omstandigheden van vrouwen in Iran.

Mensen of groepen die door eigen leefregels of door wetten van een geloof of dictatuur beperkt worden in hun vrijheid vind Joyce Overheul interessant. Zo bracht ze een bezoek aan Noord Korea (augustus 2014) en maakte daar een film over.
Bij galerie Lauwer zijn vooral werken te zien die ontstaan zijn naar aanleiding van haar residency in Teheran.
links.
galerie Lauwer – Sounds familiar – zaaltekst (pdf).
expositie Joyce Overheul – “Sounds familiar’, 7 sept t/m 2 nov 2019, wo, vr, za, 12-17 uur
galerie: Lauwer, Stadhouderslaan 9, 2517 HV Den Haag



