De artistieke passie van Sylvie De Meerleer is tekenen. Toch zou je dat niet gelijk zeggen als je galerie Dapiran Art Project Space binnenloopt. Een enorm houten paneel trekt de aandacht. Het heeft wat weg van een rooster. Daarachter een paneel met blokjes die uit de (vierkante) gaten lijken te komen.

Op dat rooster (en de blokje erachter) is echter met grote precisie een tekening aangebracht met fijne potloodlijnen. Een enigszins onscherp beeld van een vrouw in een onnatuurlijke pose. De installatie maakt dat de tekening steeds veranderd afhankelijk van de hoek van waaruit je kijkt. Waarom kies je deze voorstelling om te tekenen? Waarom een rooster van hout? Waarom zo groot?
De andere werken in de expositie ‘A distance to(o) close‘ zijn klein. Wat nogal een contrast is met het paneel. Ook in deze werken kiest de kunstenaar voor een bijzondere drager, koper. Het beeld lijkt uit een minutieus getekend raster op te doemen. Omgeven door witte vlakken of onbewerkt koper.
De beelden zijn vaak pornografisch. Confronterend, ook al zijn het niet heel expliciete scenes. Op een bepaalde manier past die keuze wel, een liefelijke scene zou waarschijnlijk wegzinken in het sterke lijnenspel.

Sylvie De Meerleer benaderde de tekenkunst onderzoekend. Ze tekent niet zozeer voor de tekening, het gaat haar om het tekenen zelf. Ze is begaafd, gedreven en onderzoekt. Dragers, lijnvoering, de kracht van een foto, gebruikt ze in haar zoektocht naar nieuwe manieren om in de tekenkunst beeld te maken.
expositie: A distance to(o) close – Sylvie De Meerleer t/m 22 okt. (vr-za, 12-18 uur)
locatie: Dapiran Art Project Space, Springweg 59, 3511 VK Utrecht.