Het was lekker druk bij galerie Sanaa tijdens de short solo van Jessica Skowroneck. Dat was toe te schrijven aan dit interessant initiatief tijdens het weekeinde van 26 en 27 februari. De kunstenaar was beide dagen aanwezig. Zaterdag speelde er het saxofoon-kwartet ‘t Wuivend Riet en voor de zondag was er een Artist talk gepland met Dieuwke Spaans. De routine van vier tot zes weekse exposities wordt eens doorbroken. Een soort ‘popup’ in je eigen galerie. Ik kan dat wel waarderen.
De artist talk was levendig. Jessica en Dieuwke kennen elkaar van de HKU waar de eerste afstudeerde in 2013 en de tweede docent is. Dat werkte goed. Niet te veel vragen voor de vorm maar gelijk gaan voor de inhoud.

In het actieve schilderen gaat ze volledig op. Geen enkele afleiding. In volledige concentratie en overgave aan meerdere schilderijen werken. De kritische blik komt later. Ze werkt op de grond omdat een ezel teveel afstand schept. Tijdens het beoordelen, op een ander moment, vind de selectie plaats. Soms keurt ze werken goed, de anderen blijven liggen om er later verder mee te gaan.

Op de vraag waarom ze het figuratieve heeft losgelaten is haar antwoord dat abstractie meer risico heeft. Het kan volledig misgaan. Dat risico is blijkbaar voor haar belangrijk om scherp te blijven. Balanceren tussen controle, toeval en overgave.

Het valt me op dat de kunstenaar heel nuchter over haar werk praat, bijna laconiek. Zo zegt ze: ‘Je moet het ook weer niet te serieus nemen, het blijft tenslotte verf en kleur’. Ik denk dat dat laconieke past in haar kunstenaarschap. Zodat ze over de smalle richel van totale overgave kan blijven lopen, zonder in de afgrond van waanzin te vallen.

Het weekeinde is geweest maar de galerie heeft besloten de expositie t/m 5 maart te verlengen. Het stelt je in de gelegenheid de expositie te bezoeken en (ook) daar het smalle pad te gaan, tussen maar wat raak schilderen en kunst welke staat.
expositie: Short solo met Jessica Skowroneck t/m 5 mrt (wo-za/12-18u)
locatie: galerie Sanaa, Jansdam 2, 3512 HB Utrecht


Sleeping Chameleon, acry op board, 2015