Ik zag deze foto voor het eerst op de We like Art manifestatie september 2014 in Amsterdam en was gelijk onder de indruk. Wie maakt nou van een halfdode kamerplant een foto en dan ook nog zo dat je medelijden krijgt met het ding?
Het blijkt Sara Bjarland te zijn. Vergankelijkheid, kwetsbaarheid, hoe wij omgaan met de natuur, het spanningsveld tussen leven en dood zijn thema’s in haar werk. De foto roept associaties op met het werk van Annegret Kellner die in haar werk de (dubieuze) omgang van de mens met de natuur centraal stelt.
Onlangs had ze een expositie bij de nog jonge, maar inspirerende galerie Dapiran Art porject space, waar bovenstaand werk te zien was.
Bjarland richt zich echter meer op vergankelijkheid en het stadium tussen leven en dood. Zo heeft ze een video gemaakt van een stervende wesp. Een nuchtere simpele opzet, maar bijzonder effectief. Ook met dit werk weer, dat je van zoiets futiels als een stervende wesp kunst kunt maken.
(Als bovenstaande video niet te zien is, dan is hij hier te zien op haar eigen site).
Ze wordt vertegenwoordigd door de Hopstreet Gallery te Brussel, die met een solo-expositie van deze talentvolle kunstenaar, aanwezig zal zijn op Art Rotterdam 2015 in de New Art Section.