
cancelled, cancelled, cancelled, cancelled….
Medio maart, nadat het kabinet de intelligente lock down had aangekondigd, regende het afmeldingen van evenementen via Facebook en email. De culturele sector werd in haar ziel geraakt, want (fysiek) samenkomen is feitelijk de core-business van deze bedrijfstak.
Ook heel veel galeries sloten hun deuren. Evenementen als openingen, of artist-talks werden afgelast. De galeries die nog open waren bleven vrijwel leeg.
Maar al snel komt de beweging naar online. Performances, artist-talks, openingen vinden plaats via Facebook, Youtube, Zoom en soortgelijke diensten. Kon jij niet naar de galerie, dan komt de galerie wel naar jou…
Maar wat gebeurt er met de verkoop en werven van nieuwe klanten? Want hoe buitenaards mooi kunst ook kan zijn er moet toch worden gekocht. Ook daar zijn initiatieven voor bedacht.
Onder de fraai gekozen titel ‘not cancelled‘ bestaat er sinds enige weken een website/kunstmarkt. Het concept is ontwikkeld door Treat.agency. Van een bepaalde stad, gebied of regio wordt een gecureerde selectie galeries getoond. Deze groep staat gedurende een week online en is daarna niet meer te zien. Klikken op een werk levert extra informatie en de mogelijkheid het werk te kopen. De (tijdgebonden) formule versterkt de ervaring van een beurs, je moet er deze week langs!. Met de gedachte ‘ik ga er binnenkort naar kijken’ mis je waarschijnlijk een mooi kans. Deze week (17 t/m 24 mei 2020) wordt Nederland getoond en de ‘fair’ is bereikbaar via notcancelled/netherlands.

Deze Nederlandse editie is samengesteld door Liv Vaisberg (Liv Vaisberg _ Office for Art & Design) en Jaring Dürst Britt (galerie Dürst Britt & Mayhew). Ze stelden een longlist samen van 25 galeries waarvan er 21 werden geselecteerd. 21 vooraan-staande galerie die opkomend – en bewezen talent tonen. Elke galerie toont 9 werken. Meestal van een enkele kunstenaar maar er zijn ook enkele duo exposities en één groepsexpositie (Billytown).
Wat is de meerwaarde van notcancelled binnen het overvloedige aanbod van online kunst? De ontwikkelaars van het concept zeggen erover: ‘The role of these events is to keep the art community engaged and to create dialogue.’ Voor de Nederlandse initiatiefnemers geldt ook dat ‘Nederland’ zich (inter)nationaal presenteert en laat zien dat het veel te bieden heeft op het terrein van de actuele kunst.
Deelnemende galeries in Nederland.
AKINCI, Althuis Hofland Fine Arts, Andriesse eyck galerie, Annet Gelink’ Gallery, Billytown, Cinnnamon, Dürst Britt & Mayhew, Ellen de Bruijne Projects, Galerie Fons Welters, Gerhard Hofland Gallery, Joey Ramone,
Lumen Travo gallery, Martin van Zomeren, Galerie Maurits van de Laar,
Mieke van Schaijk, Galerie Ron Mandos, Stigter Van Doesburg, tegenboschvanvreden, TORCH Gallery, Upstream Gallery, Wilfried lentz Rotterdam.
Links
notcancelled/netherlands
Treat.agency
Liv Vaisberg _ Office for Art & Design.
galerie Dürst Britt & Mayhew.




