Zijn de klusvrouwen(mannen) aan het staken of heeft de kunstenaar het bijltje er bij neer gegooid? Ergens daartussenin zweeft het werk van Ricardo van Eyk in de expositie Pilot. Tenminste zo lijkt het. Een stapel buizen ligt opgestapeld. Vlekken en strepen op de wand. Nergens is iets netjes weggepleisterd. Losgescheurde stukken beschermfolie. Een schroef is door het hout gedraaid.

Echter als je een tijdje door de ruimte loopt ervaar je de zorgvuldige orkestratie waarmee de kunstenaar je omringt. Expositie en kunstwerk zijn één geworden. Natuurlijk er zijn verschillende werken. Ze hebben ook hun eigenheid. Toch maakt een onderlinge verbondenheid ze mooier, sterker. Ze willen eigenlijk niet zelfstandig zijn maar onderdeel van. En dat geheel is een nieuw soort orde.

Er ligt een stapel buizen. In een constructie die je ook op bouwplaatsen aantreft. Normaal worden die buizen weggewerkt. Om dan onzichtbaar hun taak te vervullen. De buizen heb ik eerder gezien. Tijdens zijn expositie bij de Ateliers en bij zijn presentatie tijdens Unfair 2018. Bij die exposities kon je nog zeggen dat ze als decoratie dienden. In deze expositie nemen ze echter een centrale rol in. Zijn ze daarmee kunstwerk geworden?

De schoonheid zit hem in de details. Om het opmerkzame dat niet zichtbaar is te laten zien. Dat gruis van die zaagsnede, had je dat niet even kunnen weghalen, Ricardo?

Voor een meer traditioneel fotoverslag van deze expositie: Fotoverslag Ricardo van Eyk in P////akt Amsterdam.
links.
Verslag expositie Pilot in NRC.
Tique – Ricardo van Eyk.
expositie: Ricardo van Eyk – Oophm part one, 20 January – 3 March 2019 Thu-Sun, 14-18 hrs
locatie: P////akt, Zeeburgerpad 53 1019 AB Amsterdam (NL).





