Het verhaal van Pinocchio kent iedereen. Als de kleine jongen dacht mensen te kunnen misleiden met een leugen werd hij verraden door zijn steeds langer wordende neus. Voor de beroemde houten pop, die mens zou worden, was er geen leugentje om bestwil. Geen geheim dat lang bewaard kon worden. Zijn gedachten waren een open boek.
Het sprookje sluit mooi aan bij opvatting van Vittorio Corsini over huizen (en architectuur in het algemeen). Voor hem is het onderscheid tussen binnenwereld en buitenwereld een illusie. In de expositie ‘House of Pinocchio‘ in C&H gallery verbeelden de kunstwerken zijn gedachtegoed. Huizen van glas en een metalen sculptuur van een scharnieren woning.
‘Scharnieren woning’ is een door mij bedachte term. De sculptuur hangt met een trekband aan het plafond en alle delen zijn draaibaar. Het dak, wanden, deuren, ramen. De soliditeit van het metaal wordt teniet gedaan doordat alles te bewegen is. Een wand is geen wand, als je hem zomaar weg kunt weg klappen. Het omgekeerde geldt voor de glazen huisjes. Het materiaal is breekbaar en lijkt wat binnen is niet echt te beschermen maar het huis betreden is niet mogelijk. Het glaswerk wordt gecombineerd met marmer wat weer het onverwoestbare eeuwige verbeeld.
Het werk van Vittorio Corsini gaan over kwetsbaarheid en bescherming, illusies en houvast. Misschien zijn wij allemaal wel een beetje die houten pop die zo graag een echt mens wil zijn en een weg moet vinden laverend langs verleidingen en illusies, dromen en bedrog. Om zo te ontdekken wat echt en wat niet.
Links:
Expositie-informatie ‘House of Pinocchio’ C&H gallery
expositie: House of Pinocchio, Vittorio Corsini; t/m 8 okt 2016. (wo-za, 12-18 h).
locatie: C&H gallery, tweede Korstverlorenkade 50, 1053 SB Amsterdam.