Monnikenwerk moet het zijn geweest. Al die vierkantjes op het papier zetten door ze met potlood en een dodelijke precisie te arceren. En dan gaat het niet om één tekening maar om 100 tekeningen. Langs de wanden van galerie C&H Artspace staan ze keurig in gelid naast elkaar. Een duizeling wekkende rij.

De tekeningen in 1+100 een solo-expositie van Carine Weve zijn vanuit een ‘mastertekening’ gemaakt. Deze master hangt in de entree van de galerie. De vierkantje zijn ‘random’ neergezet. De honderd andere werken zijn volgens strikte regels van de kunstenaar vervaardigd. Ze begint in het midden en werkt dan rechtsom tot het vierkant vol is. Haar regels bepalen of er een vierkantje komt of dat de plek wit blijft. Die regels zijn belangrijk voor haar maar ze ze vind het fijn als de bezoeker zich laat verwonderen door het resultaat zonder zich te verliezen het doorgronden van de regels.
Je kunt je verwonderen, je kunt je verbazen, je kunt er een sport van maken de kunstenaar en haar regels te doorgronden. Je kunt ook denken dat iemand gek moet zijn om aan zo’n opdracht te beginnen. Al die uitspraken mogen er zijn. Ze hebben een zekere geldigheid. Dat maakt dit werk van Carine Weve bijzonder. Het dwingt je niet, legt je niets op. Je loopt er aan voorbij of je laat je vangen.
Links:
Informatie over expositie 100+1 van C&H Artspace.
website Carine Weve.
expositie: Carine Weve – 100+1, t/m 8 apr, wo-za 13-18 uur
locatie: C&H Artspace, 2de Kostverlorenkade 50, 1053 SB Amsterdam