Het staat een beetje verloren, ongeveer in het midden van de zaal kunst te zijn. Een oud krukje met vier metalen poten en een houten zitje. Tussen de poten is losjes maar zorgvuldig ijzerdraad aangebracht. Het heeft veel weg van spinrag. Het is een kenmerkend aspect van het werk van Philippe van Snick, die dualiteit. Het is onmiskenbaar een kunstwerk. De precisie en zorgvuldigheid waar het mee is gemaakt. Het refereert echter aan iets banaals. Een vergeten krukje vol spinrag.
![Philippe van Snick [0-9] stoel](https://i0.wp.com/kunstblijfteenraadsel.nl/wp-content/uploads/2016/03/philippe-van-snick-0-9-stoel.jpg?resize=267%2C401&ssl=1)

Het monumentale werk Synthese van Traditioneel L-Vormige Kamer uit 1968 en Mexican dream cabin van dit jaar staan bij elkaar in dezelfde ruimte. In twee stappen overspan je een oeuvre van bijna 50 jaar. Er zijn overeenkomsten, zoals het monumentale, architectonische. Bij de volgende stappen door de zalen zul je echter verrast worden door de vele wegen die hij bewandeld heeft. Zijn veelzijdigheid en vindingrijkheid. Altijd serieus en af en toe met een kwinkslag.

Philippe van Snick is een bijzonder kunstenaar. Museum De Hallen verdient lof dat het een solo expositie aan hem wijdt. Het vraagt wel van de bezoeker de bereidheid meet te gaan in zijn dualiteit. Als je dat doet ga je met een glimlach weer naar buiten. En een beetje verheven, toch nog.
Links:
Informatie over tentoonstelling Philippe van snick van Museum de Hallen.
Meet the artist: Philippe van Snick. Video op Youtube
Gesprek met Philippe van Snick, Witte Raaf 130, 2007
Gesprek met Philippe van Snick, Witte Raaf 131, 2008
Portret van de Kunstenaar als jongeman, Witte Raaf 132, 2008
Een fotoverslag van mijn bezoek aan de expositie
expositie: Philippe van Snick, Solo, t/m 16 mei (di-za, 11-17u, zo 12-17u)
locatie: museum de Hallen, Grote Markt 16, Haarlem