Art Rotterdam 2016

Ein Goldener Berg - Leonard Muster
Ein Goldener Berg – Leonard van Muster *

Een verslag doen van Art Rotterdam met een soort schijn van objectiviteit daar waag ik me niet aan op Kunstblijfteenraadsel. Onderaan dit blog een aantal links naar dergelijke verslagen. Uit alles wat ik gezien heb pak ik een aantal dingen die ik graag wil delen.

De Intersections zijn altijd mijn favoriet. In deze presentaties naast de hoofdbeurs vindt je meer experiment. Misschien de rafelranden van de kunst maar daar gebeuren juist veel interessante dingen.

Galerie en (kunst)productiehuis Plaatsmaken presenteerde een installatie van Hester Oerlemans. Ze toont werk van zichzelf in een soort depot opstelling. Bezoekers hebben de mogelijkheid de rekken heen en weer schuiven. Ze kunnen zo zelf kiezen welk werk ze naast elkaar wilden zien. Een actueel thema. Van musea wordt steeds meer openheid verwacht. Collecties worden online doorzoekbaar, de deuren van depots gaan open. In deze installatie is de bezoeker zelf curator.

Hester Oerlemans - Moving walls - installatie- 2016
Hester Oerlemans – Moving walls – installatie – 2016

De player legt verbanden tussen beeldende kunst, geluid en muziek. In een van de getoonde werken staat een doek op een ezel. Op het doek echter geen verf maar een soort mengpaneel, esthetisch mooi vormgegeven. Het geluid dat het produceert zou je als audiobeat kunnen omschrijven. In andere werken worden langspeelplaten gebruikt als referentie naar muziek.

Buiten staat het Detroit huis van Ryan Mendoza. Hij heeft dit verlaten huis uit het eens zo florende Detroit laten overbrengen naar Rotterdam. Afbladderende witte verf siert de houten muren. Mooi en troosteloos tegelijk. De aanwezigheid van de woning is zo bevreemdend en heeft zo’n wham effect, dat je geen emotie kan voelen. Het is er gewoon, verbijsterend eenvoudig.

House from Detroit - Ryan Mendoza - 2016
House from Detroit – Ryan Mendoza – 2016

Galerie Joey Ramone toont werk van Thijs Ebbe Fokkens. Een van de werken is de mini installatie Hybride 2. Een tekening van een chemische fabriek met daarachter creatie van laboratorium glas en slangen, beschenen door een Lamp.

Fraser Stewart combineert in zijn werk elementen die elkaar opheffen. Prachtige bijlen die je echt uit uitnodigen er een ferme slag mee uit te delen. Ze zijn echter gemaakt van Keramiek en zouden de klap nooit overleven. De bijl ontkracht.

Fraser Stewart. Bijlen ©Fraser Stewart
Fraser Stewart. Bijlen ©Fraser Stewart

Of de ets. Etsen lenen zich voor subtiel lijnenwerk. Doch deze enorme ets is gemaakt met een vorkheftruck. Weg subtiliteit, maar wel een ets.

Fraser Stewart - ets
Fraser Stewart – ets

Bij de stand van galerie VZL (Van Zijll Langhout Contemporary) sta ik toch even met mijn ogen te knipperen. Wat ik zie houd het midden tussen een museum en een kringloop winkel. Grote stapels afgedankte elektronische (video) apparatuur en kasten vol video’s. De hele ruimte is omgebouwd tot de installatie Videopalace #41 van Joep van Liefland. Hij omschrijft het als een ode aan een techniek die eens State of art was. Ik vind het geweldig en het getuigd ook van lef dat je met zo’n werk je op Art Rotterdam presenteert.

Joep van Liefland - Videopalace #41
Joep van Liefland – Videopalace #41

Het goede van Art Rotterdam is dat je er geheel je eigen beurs van kan maken. Er is veel te zien over de volle breedte van de actuele kunst in Nederland. De locatie is ook heel geschikt. Ruim, rauw en een prachtig Industrieel erfgoed.

Links:
Huis uit Detroit op Art Rotterdam.
* Ein goldener berg van Leonard van Muster.

Fotoverslag van Art Rotterdam 2016 door Niek Hendrix / Lost-Painters

Zoek de verschillen (Metropolis M).
Verslag Intersections 2016 doorDomeniek Ruyters (Metropolis M).

Preview van de Artfair (Trendbeheer).
First impressions (Trendbeheer).
Wat is politieke kunst Art Rotterdam 2016 (Trendbeheer).
Art Rotterdam – Intersections (Trendbeheer)

Wil je iets zeggen over dit blog?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.