Twee bijzondere fotoexposities in Amsterdam

Twee exposities waarin de fotografie centraal staat maar die verder gaan dan een verzameling statements in een lijstje aan de muur…

In C&H Artspace draait de expositie In passing  van Annegien van Doorn. De kunstenaar maakt foto’s van situaties die mensen hebben achtergelaten. Een soort van bewijs dat ze er waren. Onbenullige situaties die toch vragen oproepen, op het randje van fotografie. Het geeft de beelden een ontroerende kracht.

Met het fotomateriaal maakt ze installaties en groepeert ze foto’s  Op vloer van de galerie staat een foto van een met houten platen afgedekte put op een paar steentjes.  Een andere foto is vast gemaakt aan een bezem waarvan de steel lijkt terug te komen in het beeld. Bij weer een ander foto licht een rolletje tape. De werkelijkheid van de foto lijkt zo door te lopen in de galerie, of juist omgekeerd…

Annegrien van Doorn - In Passing - C&H Artspace © Paul Voors
Annegien van Doorn – In Passing – C&H Artspace © Paul Voors
Annegrien van Doorn - In Passing - C&H Artspace © Paul Voors
Annegien van Doorn – In Passing – C&H Artspace – ©Paul Voors
Annegrien van Doorn - In Passing - C&H Artspace © Paul Voors
Annegien van Doorn – In Passing – C&H Artspace © Paul Voors

Het werk van Anouk Kruithof in de expositie #evidence bij Boetzelaer/Nispen bestaat ook uit foto’s verwerkt in installaties maar heeft een veel dramatischer karakter. Ze liet zich inspireren door het fotoboek Evidence van Larry Sultan en Mike Mandel uit 1977. De heren selecteerden foto’s uit de archieven van instituten aan de Amerikaanse westkust, foto’s gemaakt en bewaard voor documentatie. Met hun selectie creëerden Sultan en Mandel echter een heel andere werkelijkheid die een intrigerend beeld schetste van Amerika’s weerbarstige toekomst.

Anouk vroeg zich af of ze in de huidige, gedigitaliseerde tijd dezelfde werkwijze opnieuw mogelijk was. Als uitgangspunt koos ze een eigentijds medium, Instagram.  Veel instanties in de VS hebben een Instagram account voor PR en promotie. Van deze accounts koos ze ruim 600 beelden als uitgangspunt voor een nieuwe serie werk. Een van de dingen die haar opviel was dat de foto’s vanwege hun promotionele doel en door digitale bewerking hun documentaire waarde waren kwijtgeraakt.

Anouk Kruithof – #EVIDENCE - Boetzelaer/NIspen © Paul Voors
Anouk Kruithof – #EVIDENCE – Boetzelaer/NIspen ©Paul Voors

Met het fotomateriaal creëerde ze vrijelijk haar eigen context en werkelijkheid. In foto’s van buitgemaakte wapens, verving ze de wapens met een universele achtergrond kleur. (Bewerkte) beelden van de NASA werden uitvergroot tot een nieuw soort universum.

Anouk Kruithof – #EVIDENCE - Boetzelaer/NIspen ©Paul Voors.
Anouk Kruithof – #EVIDENCE – Boetzelaer/NIspen ©Paul Voors (Hier zijn de wapens vervangen door een universele achtergrond kleur)

Behalve het feit dat beide kunstenaars installaties tonen met fotomateriaal is het werk bijna tegenovergesteld. Van Doorn’s werk lijkt een lichtvoetige ode aan het menselijke, terwijl het werk van Kruithof universele vragen oproept. Maar die vragen gaan ook weer over het menselijke. Waar staan we als mens in de brij aan fotomateriaal, gecorrigeerd en gemanipuleerd die dagelijks in enorme hoeveelheden over ons wordt uitgestort?
Bij beide exposities wordt je als beschouwer niet meegevoerd in een mooie of wrede wereld maar teruggebracht naar je eigen aanwezigheid: waar sta ik?

expositie: In Passing, Annegien van Doorn, t/m 10 okt (do-za, 11.00-18.00)
locatie: C&H Artspace, Tweede Korstverlorenkade 50, Amsterdam

expositie: #Evidence, Anouk Kruithof, t/m 7 nov (wo-za, 13.00-18.00)
locatie: Boetzelaer/Nispen, de Clerqstraat 64, Amsterdam

Wil je iets zeggen over dit blog?

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.