Als je langs het raam loopt lijkt de galerie van Boetzelaer/Nispen leeg maar aan de deur hangt toch echt een bordje ‘open’. Met enige verbazing betreed je de ruimte, geen schilderijen, geen beelden alleen witte muren. In een hoek staat scheef op een steentje een bewakingsmonitor.

Maar als je doorloopt zie je aan je linkerhand plotseling een grote tekening, onzichtbaar voor nieuwsgierige blikken vanaf de straat en beschermd tegen direct zonlicht. In een gecreëerde nis ontdek ik nog een monitor (beide monitoren tonen beelden van de directe omgeving). Af en toe galmt er een dreigend geluid uit een niet te traceren richting.

Samen met de galeriehouder kijk ik met bewondering naar de enorme laag grafiet die de kunstenaar minutieus en met een onvoorstelbaar geduld op het zware papier heeft aangebracht. De grafietlaag glimt en het papier bobbelt. Langzaam ontwaard zich een deur die met heel fijne lijnen in de tekening is aangebracht. Waar geeft die deur toegang toe?
Het blijkt de toegangsdeur tot de Grotte Chauvet te zijn. In deze grot zijn tekeningen gevonden die tot de oudste kunstuitingen van de mens behoren, hermetisch afgesloten van nieuwsgierige blikken. In de galerie klinkt weer dat onheilspellende geluid. Het blijkt het sterk uitgerekt geluid van vallende druppels in de grot te zijn.
Geduld is in deze installatie/expositie wel het verbindende woord. Het ongelofelijke geduld van Michaela Frühwirth om deze deur -op ware grote- potloodstreep na potloodstreep te tekenen, het geduld van de oermens terwijl die tekeningen aanbracht op het rauwe steen van de grot en de misschien wel 32.000 jaar waarin de tekeningen hebben gewacht tot hun (her)ontdekking…
Helaas moet ik mededelen dat de expositie niet meer te bezoeken is, gisteren (6/6) was de laatste dag. Ik leerde de kunstenaar kennen tijdens de Amsterdam Art Fair vorige week, waar ik de stand van de galerie heb bezocht, vandaar. Maar de kunstenaar Michaela Frühwirth is de moeite waard om te houden. Het vertrouwen in haar eigen werk moet enorm zijn, om met zoveel geduld aan moeilijk toegankelijke kunst te werken.
Boetzelaer/Nispen is een galerie die in haar exposities regelmatig de grenzen van de kunst opzoekt. Dat waardeer ik enorm. Ik ga graag me met meer vragen een galerie uit, dan ik naar binnen neem.
Expositie: Michaela Frühwirth, Maintenance of Recurrence t/m 6 juni
Galerie: Boetzelaer/Nispen, De Clercqstraat 64, 1052NJ Amsterdam.